maandag 31 maart 2014

De weg naar een nieuwe cao



Cao-blog 1

Het cao-overleg ligt nu al zes maanden stil. Jammer genoeg willen de vakbonden niet verder overleggen en hebben ze onlangs aangekondigd dat ze actie gaan voeren.

Roel Cazemier
En dat terwijl we veel met elkaar te bespreken hebben. De vorige cao is alweer bijna twee jaar verlopen. Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest die goede afspraken nodig maken. Nodig voor de werkgevers en voor de medewerkers. Gemeenten gaan omvangrijke taken van het Rijk overnemen. Dat betekent ook veel voor de mensen die bij de gemeenten werken. Sommige mensen maken zich daar zorgen over: zijn gemeenten en hun medewerkers er goed op voorbereid?

Ik begrijp die zorgen best. Maar juist daarom is het belangrijk om met elkaar in gesprek te blijven over oplossingen. Wij willen in de cao afspreken dat we toewerken naar een cao die de mobiliteit en de loopbaankansen verbetert. En we willen afspraken maken over flexibiliteit, opleidingen, keuzevrijheid en andere randvoorwaarden voor goed en plezierig werk. Want ondanks de bezuinigingen in veel gemeenten moeten we blijven investeren in de kwaliteit van het werk en in de kwaliteit van de dienstverlening.

De VNG en de vakbonden hebben de uitgangspunten hiervoor al begin vorig jaar vastgelegd, in de gezamenlijke ‘Aanpak van Ede’ voor de Cao van de Toekomst. Deze uitgangspunten vonden brede steun bij werkgevers en medewerkers. De vernieuwing ligt nu helaas stil en dat is jammer voor werkgevers én voor medewerkers. Wij willen werkgevers en medewerkers helpen op hun weg naar de toekomstige gemeente. Vernieuwing van de cao hoort daarbij en we waren daarmee een goed eind op weg.

De discussie over de lonen lijkt die weg af te snijden. Hoe graag we de vernieuwing van de cao ook willen, we kunnen die niet ‘kopen’ met de loonsverhoging die de vakbonden eisen. Ik denk dat ook medewerkers snappen dat dat uiteindelijk ten koste zou gaan van werkgelegenheid — iets dat niemand wil. De VNG kiest voor werkgelegenheid boven loonsverhoging. In de economische crisis is beide tegelijk niet altijd mogelijk.

Je ziet nu dat veel gemeenten zich inspannen om in de krappe tijden toch arbeidsplaatsen te maken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf volgend jaar gaan alle gemeenten samen elk jaar 500 nieuwe plaatsen maken voor mensen met een arbeidshandicap. De VNG en de vakbonden hebben samen een sectorplan ingediend en als minister Asscher dat goedkeurt, komt er geld voor 250 arbeidsplaatsen voor jongeren bij gemeenten. In deze cao willen we aanvullende afspraken maken over bijvoorbeeld werkervaringsplaatsen.

Gemeenten staan voor een grote verandering en beseffen dat ze dat niet zonder hun medewerkers kunnen. Het is tijd om nu te gaan investeren in de toekomst. Ik hoop daarom dat we snel weer verder kunnen praten over de cao.

Het cao-blog
De komende tijd gaan leden van het College voor Arbeidszaken u meer vertellen over de cao. Dit doen we met een tweewekelijks blog. Als voorzitter van het CvA mocht ik aftrappen. De volgende keren gaan mijn collega’s dieper in op verschillende onderdelen van het cao-overleg.

Roel Cazemier

14 opmerkingen:

  1. Wat gaat de VNG doen voor ambtenaren die met pensioen gaan op hun 62 jaar en 8 maanden en dus een gat in hun pensioen hebben omdat zij later AOW krijgen? Mogen zij nu wel langer in dienst blijven bij de gemeenten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet zeiken over die paar maanden. Jongeren werken straks tot hun 75ste

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. De jongeren zijn toch tegen het oude model pensioen opbouw. Ze wilden toch niet meer voor hun ouders pensioenpremie betalen dus nu niet zeuren dat je tot je 75 ste moet werken jullie hebben dit over jezelf afgeroepen.

      Verwijderen
    4. Boven staan twee pracht voorbeelden van solidariteit. Ouderen beklimmen de baricades als hun pensioen 1 cent gekort zou worden en jongeren beklimmen de baricades omdat ze behalve het pensioen van hun voorganger ook hun eigen pensioen moeten betalen. Als jongeren de systeemovergang moeten betalen, moeten de gepensioneerden bijdragen met een pensioenkorting. Dat is solidair.

      Verwijderen
  2. Bijna anderhalf jaar geen nieuwe CAO. Vanaf dag een dat er geen nieuwe CAO is zou er actie moeten worden gevoerd door de Vakbonden! Het CvA komt zonder mandaat naar de onderhandelingstafel en wil alleen praten over afbraak van arbeidsvoorwaarden en verslechtering van het ontslagrecht terwijl aan de andere kant steeds meer mensen worden ontslagen en men langer moet doorwerken (=langer bijstand). en nu wil de heer Casemier in eens weer aan tafel. Mooi staaltje vertragingstactiek en bespeling van de publieke opinie. Na de gemeenteraadsverkiezingen komen er nieuwe mensen in het CvA ,komt er wellicht een nieuwe voorzitter, moet men een nieuwe onderhandelingsdelegatie samenstellen, het mandaat opnieuw bepalen en is het ondertussen mei / juni en begint het circus weer van voren. DE MAAT IS VOL! Terecht dat de Vakbonden eindelijk over gaan tot actie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U heeft helemaal gelijk. Er wordt gepraat over banen creeeren voor de jongeren, in 2015 voor de wsw-ers en nog de wajongers, maar aan de andere kant worden er nog steeds ambtenaren, die 50+ zijn, ontslagen. Een ieder die verstand heeft, weet dat de komende jaren er nog slecht zullen uitzien. Waarom moeten er ontslagen vallen? De reintegratietrajecten leiden tot geen banen en is verloren geld........ Wat moeten de 50+ers nu........ en hopen dat de vakbonden nog iets eruit kunnen slepen in voordeel van de werklozen straks in 2015....

      Verwijderen
  3. Een investering in de toekomst betekent ook de concurrentiepositie van gemeenten op de arbeidsmarkt verstevigen. Dat bereik je niet door de lonen van gemeenteambtenaren niet op te hogen.
    Ik zou mijn kinderen later nooit adviseren om bij een gemeente te werken. De lonen lopen achter, het respect voor ambtenaren is op het nulpunt aanbeland, vanuit de politiek/bestuur wordt negatief over ambtenaren gedaan, extra inzet/prestatie wordt op geen enkele wijze beloond en het loopbaanperspectief is belachelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De financiële positie van de gemeenten gaan achteruit maar die van de ambtenaar nog veel harder. Wij worden al jaren op de nullijn gehouden ons pensioen al jaren niet meer geïndexeerd. De ziekte kosten rijzen de pan uit en de eigen bijdrage stijgt elk jaar. Over het AOW gat wil ik een ding zeggen kost mij gewoon ruim 9000 euro per jaar. En de gemeenten zeggen gewoon dat is door het rijk en wij werken niet mee om de mensen nog langer in dienst te houden of weer terug te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Floraholland heeft met terugwerkende kracht 1.75% loonsverhoging gekregen en krijgt dat per 1 januari 2015 weer. Het gaat beter met de economie in Nederland en in heel Europa. De begroting komt onder de norm uit en dat is heel positief. Ambtenaren staan al jaren stil en hebben er al met al de afgelopen jaren behoorlijk op in moeten teren. Genoeg is genoeg. Ambtenaren zijn ook mensen en wij willen net als anderen (zie Floraholland) ook wel weer eens wat koopkracht. Te veel mensen zitten in de schulden nu. De rek is er al lang uit. http://www.nu.nl/economie/3751320/floraholland-en-bonden-eens-cao.html Loosnsverhoging of aktie! Ook mijn geduld is op en de rek is eruit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat gaat men doen aan het feit dat oudere ( ca. 60 jr.) ex-werknemers van een gemeente nu tot 62 jaar en 9 maanden WW en BW genieten. De belofte in de CAO hoofdstuk 10 dat men met flex pensioen kunnen tot 65 jaar! Komt er een hereiking van de BW leeftijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kom Cazemier, doe eens wat...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedrijfsleven gaf in 2013 een gemiddelde loonstijging van 1,8% voor 2014 wordt er een stijging van 1,5% geraamd. Gemeenteambtenaren mogen van u hun eigen salarisverhoging financieren door pensioenopbouw te verminderen. U kiest voor werkgelegenheid boven salarisverhoging. Dit is waarschijnlijk een verspreking, net als wij weet u ook dat de werkdruk door toenemende taken te hoog wordt. U kiest voor uitbreiding van taken ten koste van salarisverhoging, dat is een hele andere keus. De 250 nieuwe ambtenaren waarover u spreekt zijn hard nodig voor de uitbreiding van het takenpakket. Voor wat betreft het inzetten van mensen met een arbeidshandicap weet u net als wij dat dit noodzakelijk is en een wettelijke verplichting is of wordt. Deze komt voort uit de nieuwe wetgeving en verplichtingen rondom de arbeidsparticipatie. Als u vindt dat de instroom moet worden gefinancierd dan moet u het geld halen waar het vrijkomt, de rijksoverheid. Het is niet netjes om uw verplichtingen op ons af te wentelen. Zo langzamerhand komen er al meer gemeenteambtenaren die aan het eind van het salaris nog een stuk maand over houden, tijd om dit te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben 57 jaar en ben boventallig verklaard bij de Gemeente. Ik maak mij heel veel zorgen over mijn rechten. De plichten zijn mij bekend. Er wordt mkmenteel alleen gepraat over banen voor jongeren en de de doegroepen als wsw ers en wajongers in 2015. Waar blijven de 55+ers ? Wordt er ook naar hun om gekeken?

    BeantwoordenVerwijderen